Stentor

Gdyby chcieć jak najkrócej opisać projekt Stentor, można by to ująć w dwóch słowach: mniejsze Majesty. I w tym stwierdzeniu kryje się na tyle dużo prawdy, że można by na tym poprzestać. Stentor powstał na bazie modelu Majesty, który jest wyjątkową i bardzo udaną konstrukcją (do której opisu odsyłamy, jeśli jeszcze nie mieli Państwo okazji się z nią zapoznać).

Takie projekty jak Majesty są trudne do poprawienia, ponieważ niewiele w nich można zmienić na lepsze. Ich opracowanie trwało długo i zostało przemyślanie w najdrobniejszych detalach. Zrobienie tego lepiej wymaga czasu i zebrania nowych doświadczeń a w tak krótkim okresie, jaki dzieli Stentora od Majesty, poprawienie czegokolwiek jest zwyczajnie niemożliwe. Jednak Stentor nie miał być ani ulepszeniem, ani rozwinięciem Majesty, lecz jego zracjonalizowaną wersją czerpiącą wszystko co najlepsze ze swojego wzorca.

 

Konstrukcja

Stentor jest nieco mniejszy od Majesty. Obudowa zmniejszyła się o ponad 10 cm na wysokości, a jej szerokość o symboliczne 1 cm, aby zachować proporcje. Konstrukcja wewnętrzna obudowy pozostała bez zmian, jedynie dostosowano ją do nowych wymiarów.
Podobnie jak w przypadku Majesty, dolna część obudowy skrywa komorę na zwrotnicę, a całość jest zamknięta identycznymi podstawami z autorskimi nóżkami wyposażonymi w wkładki antywibracyjne.

W przypadku wykończenia wprowadziliśmy coś nowego. Okleina to Heban Morocco, który poddaliśmy autorskiemu procesowi przycienienia w sposób, który nadał jej jej nieoczywisty charakter. Zwykle widoczne paski w naszym wydaniu ujawniają się niejako z głębi, stając się drugoplanowe, ale wciąż obecne i widoczne dopiero po chwili. Na pierwszy rzut oka kolumny wydają się być bardzo ciemne, niemal czarne po czym dostrzegamy detale. Efekt jest trudny do opisania, a jeszcze trudniejszy do uchwycenia na zdjęciach, jednak na żywo daje wrażenie wyjątkowości tej okleiny.
Okleina została pokryta kilkoma warstwami lakieru, aby uzyskać efekt zamkniętych porów i wykończenia na idealnie gładką powierzchnię. Skład lakieru dobraliśmy tak, aby nadać kolumnie subtelny, satynowy połysk.

Sekcja basu w Majesty opiera się na imponujących trzech przetwornikach Purifi, wspieranych przez sześć membran biernych. W Stentorze zdecydowano się na dwa przetworniki i odpowiednio cztery membrany. Jest to rozsądne posunięcie, gdyż dwa przetworniki wciąż zapewniają wystarczającą efektywność, odpowiadając na potrzeby większości pomieszczeń. Dwa przetworniki to także mniejsze obciążenie, a impedancja wynosi rozsądne 4 Ohmy, co sprawia, że większość wzmacniaczy poradzi sobie z nimi bez problemu.
Co najważniejsze – osiągi sekcji basowej pozostały praktycznie bez zmian. Model strojenia przetworników się nie zmienił, a subtelne różnice w brzmieniu mogą wynikać z nieco innej zwrotnicy.

Sekcja średnio-wysokotonowa to wierna kopia rozwiązań z Majesty. Stosujemy ten sam przetwornik Purifi z membraną papierową powlekaną polipropylenem oraz 34-milimetrowy berylowy tweeter Bliesma, który wyposażono w autorskie falowody wykonane z aluminium. Ta kombinacja wydaje się być idealna, dlatego nie szukaliśmy innych rozwiązań.

Całości dopełnia zwrotnica, która bazuje na opracowanej wcześniej topologii. Została ona jednak zmodyfikowana w odniesieniu do mniejszej sekcji basowej, a samo zestrojenie zostało subtelnie przemodelowane, by nadać Stentorowi indywidualny charakter.
W realizacji fizycznej w większym stopniu oparliśmy się na elementach Jantzen Audio, ale w zwrotnicy znajdują się także komponenty Mundorfa w torze głośnika wysokotonowego. Okablowanie wykonano z przewodu Supra Classic, a zaciski to kultowe WBT NextGen 703.

Charakterystyka dźwięku

Najważniejszym celem przy budowie Stentora było zachowanie znanych z Majesty walorów brzmieniowych. O ile przeniesienie sekcji średnio-wysokotonowej nie sprawiło problemów, to w przypadku sekcji basowej pojawiły się pewne obawy. Zmniejszenie liczby przetworników basowych miało oznaczać mniejszą dynamikę w porównaniu do oryginału. Jednak zabranie jednego przetwornika to tylko utrata jednej trzeciej efektywnej powierzchni promieniowania i zakładaliśmy, iż w praktyce nie wpłynie to w aż tak znaczącym stopniu.
Testy odsłuchowe potwierdziły to przypuszczenie: Stentor gra z werwą, rozmachem i swobodą porównywalną do Majesty. Nie ma co ukrywać – to nie jest to samo. Lekkość, z jaką Majesty operuje na basie, jest niezrównana, ale Stentor również oferuje mocny, dynamiczny i świetnie kontrolowany bas. Jego zasięg wydaje się być podobny, a dynamika pozostaje na bardzo wysokim poziomie.
Wisienką na torcie jest sekcja wysokotonowa Stentora, która zyskała lekko zmodyfikowaną charakterystykę, co nieznacznie wpłynęło na promieniowanie w ostatniej oktawie, dając odrobinę więcej swobody. Całościowo, Stentor gra bardzo podobnym dźwiękiem do Majesty, a kluczowe aspekty, zwłaszcza w obrębie średniego zakresu, zostały przeniesione niemalże bez zmian. Referencja, ale w mniejszej formie.

Poproś o wycenę.

Dane techniczne:

Układ 3 drożny
Przetwornik wysokotonowy BlieSMa T34B + falowód
Przetwornik nisko-średniotnowy Purifi PTT6.5M04-NLA-02
Przetworniki niskotonowe 2x Purifi PTT6.5X08-NAA-07 
Typ obudowy Z membraną bierną (4szt)
Czułość (2,8V/1m) 86dB
Pasmo przenoszenia (-3dB) 33Hz-25kHz
Spadek -6dB 28Hz
Moc znamionowa 200W
Impedancja
Wymiary (bez podstaw) 108x42x23 cm
Masa 50 kg / szt

Powrót