Stworzenie referencyjnego monitora nie jest łatwe. Taka konstrukcja musi spełniać wiele, niekiedy przeciwstawnych wymagań a sama koncepcja 2 drożnego monitora narzuca pewne ograniczenia. Trudno bowiem oczekiwać bardzo niskich częstotliwości z niewielkiej kolumny czy nieskazitelnego zakresu średnich tonów z układu 2 drożnego gdzie nie mamy dedykowanego głośnika średniotonowego.
Tworząc monitory Pulse postanowiliśmy podjąć to wyzwanie i spełnić wysoko postawione wymagania. Niniejszym prezentujemy efekt końcowy naszych prac.
Tak jak wiele naszych poprzednich projektów, monitory Pulse powstały jako połączenie nowych i starych pomysłów, esencja najlepszych koncepcji. Sprawdzony kształt obudowy został zaczerpnięty z projektu Epic Monitor. Tu jednak obudowa dostała nieco bardziej miękki charakter oraz optymalizację skosów lepiej dopasowanych pod kątem charakterystyk kierunkowych. Sama obudowa została wykonana z klejonych warstw płyty MDF i sklejki o finalnej grubości 30mm. W tylnej części została wydzielona komora na zwrotnice z dostępem z zewnątrz. Wykończenie stanowi barwiony fornir koto oraz lakier na wysoki połysk.
Serce konstrukcji to jedne z najlepszych przetworników. W zakresie niskich i średnich tonów pracuje 6,5 calowy przetwornik Purifi z membraną celulozową w połączeniu z dwoma membranami biernymi umieszczonymi po bokach obudowy. Takie umieszczenie symetryzuje siły w obudowie co eliminuje dodatkowe drgania wynikające z pracy układu. Wybrany model przetwornika oferuje dobrą kombinację parametrów Thiela-Smalla, przyjemne i miękkie brzmienie średnicy, nienaganny przebieg charakterystyki oraz niezwykle niski poziom zniekształceń. Przetwornik ten pozwalał na bardzo szeroki zakres aplikacyjny od niewielkiej obudowy i umiarkowane rozciągnięcie pasma po obudowę całkiem spora ale oferującą niezwykle nisko schodzący bas. My wybraliśmy złoty środek między rozciągnięciem pasma, gabarytami i efektywnością.
Najistotniejszą cechą przetworników Purifi jest niezwykle niski poziom zniekształceń zarówno THD ale przede wszystkim IMD (intermodulacyjnych) co w połączeniu z niezwykle dużym liniowym skokiem membrany powoduje iż są to wymarzone przetworniki do aplikacji 2 drożnych. Czystość odtwarzania średnich tonów wraz z niesamowitym zapasem liniowego skoku membrany i imponujące możliwości basowe tworzą kombinację „idealnego” przetwornika który zastępuje przetworniki basowy i średniotonowy. Spłycając temat można powiedzieć, że to co było głównym celem konstrukcji 3 drożnych czyli rozdzielenie pasma basu i średnich tonów na 2 przetworniki w celu poprawy każdego z nich a układy 2 drożne były traktowane z góry jako te gorsze i nieco upośledzone, niejako przestaje w tym przypadku obowiązywać i Purifi łamie ten dogmat. Oczywiście nie obowiązuje to w pełnym zakresie aplikacyjnym i nie zastąpimy w ten sposób dużych kolumn 3 drożnych ale małe i średnie już owszem.
Na zakres wysokich tonów kandydatów było kilku ale ostateczny wybór padł na 34mm kopułkę berylową firmy Bliesma. Przetwornik o ciepłym i miękkim a zarazem bardzo detalicznym brzmieniu. Jego charakter bardzo dobrze wpisywał się w brzmienie niskotonowego przetwornika Purifi. Duża średnica kopułki i nisko położony poziom zniekształceń pozwalały na komfortowy dobór optymalnej częstotliwości podziału i charakterystyki filtracji. Mimo sporej wielkości, przetwornik ten prezentuje też nienaganną charakterystykę przestrzenną co jest jego niezaprzeczalnym atutem i jednym z argumentów przemawiających za jego wyborem.
Przy projektowaniu zwrotnicy główny nacisk został postawiony na uzyskanie maksymalnej gładkości i neutralności brzmienia. Na zasadzie im wierniejszy i mniej podkolorowany przekaz tym lepiej. Z drugiej strony brzmienie miało dawać frajdę, przyjemność ze słuchania. Cel został uzyskany subtelnie prowadzoną charakterystyką o bardzo dużej równomierności. W zakresie od 50Hz do 20kHz charakterystyka na osi głównej mieści się w zakresie +-1dB a w najbardziej newralgicznym zakresie średnich tonów gdzie ucho jest najczulsze, tolerancja charakterystyki zawęża się do absurdalnych +-0.5dB.
Zwrotnica została zrealizowana przy użyciu bardzo dobrych elementów firmy Mundorf (kondensatory i rezystory) oraz Jantzen Aaudio (cewki). Okablowanie to Neotech UPOCC solidcore, zaciski WBT.
Zgodnie z oczekiwaniami brzmienie monitorów Pulse prezentuje czysty i neutralny charakter. Nie ma tu miejsca na nadawanie jakiegoś własnego charakteru itp historie. Jest gładko, czysto, niezwykle detalicznie i precyzyjnie. Jednocześnie dźwięk jest przyjemnie analogowy i odpowiednio miękki. Brzmienie basu to również zdecydowanie mocna strona tej konstrukcji. Membrany dają fantastyczną pracę układu pozbawionego problemów typowych dla układów bas reflex. Układ pracuje absolutnie cicho, bez zniekształceń pasma w wyższym zakresie czy problemów z kompresją przy wyższych poziomach mocy. Bas jest bardzo dobrej jakości. Niski, szybki, zróżnicowany, bardzo czysto artykułowany. Po prostu taki jakiego nalezy oczekiwać po bezkompromisowej konstrukcji i trochę „nieprzystający” do niewielkiego monitora.
Dane techniczne:
Układ | Dwudrożny |
---|---|
Typ obudowy | Z membraną bierną |
Czułość (2,8V/1m) | 83dB |
Pasmo przenoszenia (-3dB) | 50Hz-25kHz |
Spadek -6dB | 30Hz |
Moc znamionowa | 80W |
Impedancja | 4Ω |
Wymiary | 46x23x36cm |












