Każdy projekt ma swoje mocne i słabsze strony. Wszystko zależy od przyjętych kryteriów oceny, a te z kolei są wypadkową czynników zarówno obiektywnych, jak i subiektywnych. W wyniku ewolucji, przez pryzmat doświadczeń z monitorami Pulse, narodziła się Oyunna, nowy model oparty na przetwornikach Purifi.
Czy to oznacza, że Pulse były nieudane? W czym Oyunna jest lepsza?
Absolutnie nie, Pulse to bardzo udana konstrukcja, która spotkała się z doskonałym przyjęciem i dużym zainteresowaniem. Jej zasadniczą wadą była trochę ograniczona dostępność, wynikająca z podejścia „wszystko co najlepsze”, które odbiło się na cenie. Pulse, mimo swoich walorów, dla wielu klientów były po prostu poza zasięgiem.
Oyunna to nasza odpowiedź na ten problem. Konstrukcja, która miała zachować to, co najlepsze z pierwotnej koncepcji, a jednocześnie będzie bardziej zoptymalizowana kosztowo. Typowe poszukiwania złotego środka ;-).
Założenia projektowe Oyunny były proste: mniej czasochłonna stolarka, alternatywa dla kosztownego, berylowego przetwornika wysokotonowego, bardziej efektywna zwrotnica oraz rezygnacja z membran biernych na rzecz klasycznego układu bass-reflex.
Finalna forma monitorów Oyunna wyłoniła się dopiero po kilku podejściach. Choć początkowo planowany był bass-reflex, ostatecznie powróciliśmy do membran biernych. Podnoszą one koszt, ale pozwalają lepiej wykorzystać potencjał przetwornika Purifi 6.5X typowo niskotonowego. W przeciwieństwie do planowanej z początku wersji 6.5W, będącej przetwornikiem nisko-średniotonowym, idealnie współpracującej z bass-reflexem, wersja X wymaga zastosowania membran biernych. Zdecydowaliśmy się na nią ze względu na lepsze osiągi w paśmie niskich częstotliwości, których nie chcieliśmy utracić.
Chcąc zachować wysokie walory brzmieniowe i pomiarowe przy prostej obudowie, zastosowaliśmy przetwornik Satori z falowodem, sprawdzony już w konstrukcji NORD 25 PTX. Przetwornik wysokotonowy Satori z fabrycznym falowodem to nie był pierwszy wybór jednak zapewnia on znakomite rezultaty pomiarowe w prostej obudowie i to ostatecznie zadecydowało. Naszym zdaniem to jeden z trzech najlepiej brzmiących i najbardziej opłacalnych przetworników z serii Satori. To już klasyczne podejście YB Audio, maksymalizacja jakości względem ceny. W ten sposób powstała cała seria Zephyr (I, II, Extreme), łącząca wysoki potencjał brzmieniowy z rozsądną ceną. Oyunna kontynuuje tę filozofię zarówno pod względem komponentów, jak i całej koncepcji projektowej.
Obudowa również łączy znane już wcześniej rozwiązania. Kształt i wykończenie nawiązują do modeli M1 Classic i serii konstrukcji NORD 25, natomiast rozmieszczenie membran biernych oraz konstrukcja wewnętrzna zostały wprost przeniesione z monitorów Pulse. Obudowa prezentowana na zdjęciach to wariant „na bogato”, ale dla osób szukających maksymalnych oszczędności przewidziana jest także wersja w całości fornirowana bez dębowych klepek na czterech ścianach.
Z tyłu obudowy umieszczono oddzielną komorę na zwrotnicę, zbudowaną niemal wyłącznie z komponentów Jantzen Audio. Projekt zwrotnicy zoptymalizowano z myślą o prostocie oraz świetnych wynikach pomiarowych zarówno na osi, jak i poza nią. Po raz pierwszy w naszej historii publikujemy wyniki z laboratorium, by każdy mógł samodzielnie je ocenić.
A jak brzmi Oyunna? Jak daleko padło jabłko od jabłoni? Otóż bardzo blisko. Oyunna brzmi znakomicie. Wprowadzone zmiany nie spowodowały znaczącej utraty jakości względem Pulse. Charakter brzmienia się nieco zmienił – tweeter Satori nie gra tak, jak berylowy Bliesma z Pulse, ale to wciąż brzmienie najwyższej próby. Wysokie tony są detaliczne, subtelne i łagodne. Słucha się ich z przyjemnością. Może i ich kontur nie jest tak ostry, jak w Pulsach , ale nie wpływa to negatywnie na ogólną ocenę brzmienia Oyunny.
Środek pasma jest wzorcowy idealnie zbalansowany, neutralny i gładki. Trudno doszukać się tu słabszych punktów. Detaliczność idzie w parze z lekkim, przyjemnym ociepleniem, za które odpowiada zarówno papierowa membrana Purifi, jak i wysokotonówka z membraną Textreme.
Zakres basu pozostał zasadniczo bez zmian. Wykorzystujemy ten sam model strojenia co w Pulse. Bas jest mocny, głęboki, z fenomenalną odpowiedzią impulsową. Bez słabych punktów, prawdziwie referencyjny jak na kategorię monitorów.
Oyunna to konstrukcja bardzo udana. Cieszy nas tym bardziej, że osiągnięta została przy użyciu relatywnie prostych środków. To monitory, które w naszym odczuciu zbliżają się do konstrukcyjnego i użytkowego ideału. Są doskonałym wyborem dla każdego szukającego subtelnej elegancji w prostej formie obudowy w połączeniu z doskonałym brzmieniem i rozsądną ceną. Taki balans niełatwo osiągnąć, ale w tym przypadku udało się nadzwyczaj dobrze.
Dane techniczne:
Układ | 2 drożny |
---|---|
Przetwornik wysokotonowy | Satori TW29TXNWG |
Przetwornik niskotonowy | Purifi PTT6.5X04-NLA-10 |
Typ obudowy | Układ z membraną bierną |
Czułość (2,8V/1m) | 83dB |
Pasmo przenoszenia (-3dB) | 50Hz-35kHz |
Spadek -6dB | 30Hz |
Moc znamionowa | 80W |
Impedancja | 4Ω |
Wymiary (w,s,g) | 41×19,4×40 cm |
Laboratorium
Pomiary kolumn zostały wykonane w komorze bezechowej o wymiarach 10x10x10m odizolowanej wibroakustycznie i mechanicznie od reszty budynku. Pomiary wykonane z odległości 2m po czym wynik został znormalizowany dla ciśnienia adekwatnego dla 1m.
W zakresie 200Hz – 16kHz charakterystyka monitorów Oyunna mieści się w okienku 1dB czyli +-0.5dB. To niesamowicie dobry wynik. Załamanie charakterystyki powyżej 16kHz jest zgodne z danymi katalogowymi SB Acoustics dla tego tweetera i jest to zjawisko dość częste w aplikacjach z falowodem. Nie należy się tym specjalnie przejmować gdyż w tym zakresie tweeter nadal gra co widać na charakterystyce pod kątem np 30stopni gdzie tak na prawdę żadnej dziury już nie ma. Sumaryczna energia dźwięku w tym zakresie się zgadza i nic nie tracimy. Druga sprawa, że tak realnie mało kto już słyszy cokolwiek powyżej tak wysokiej częstotliwości.
W zakresie poniżej 200Hz widać lekkie pofalowanie charakterystyki wynikające częściowo i paradoksalnie z niedoskonałości komory bezechowej (nie jest idealnie bezechowa). Wiemy to gdyż tego typu zniekształcenia charakterystyki powtarzają się na każdym mierzonym zestawie i w domyśle bierzemy sobie poprawkę na to.
Wykres polarny pokazuje znormalizowaną odpowiedź kolumny w zależności od kątów. Charakter dyspersji jest równomierny ze stałym stopniem zwężania się strumienia wraz z rosnącą częstotliwością. Co ważne nie ma tu nagłych zmian dyspersji a sam lekko zwężający się charakter jest dość dobrym modelem promieniowania dla kolumn domowych. Kolumny o stałej szerokości strumienia teoretycznie są lepsze ale wymagają też lepiej przygotowanej akustyki.
Charakterystyka impedancji bardzo łagodna i bezpieczna jak na zestaw 4 ohmowy. Tak na prawdę w żadnym z miejsc na osi częstotliwości impedancja nie spada poniżej 4 ohm.


