Majesty

Majesty – Harmonia technologii i elegancji

Pomysł na projekt Majesty narodził się pod koniec 2023 roku. Założeniem było stworzenie kolumn prostych w formie, lecz jednocześnie dość dużych, eleganckich i wyposażonych w imponujący zestaw przetworników. W toku prac koncepcja ewoluowała, co zaowocowało powstaniem dwóch równoległych modeli: Majesty oraz Majesty Black. Oba projekty są wyjątkowe, łączą technologiczną doskonałość z wysublimowaną estetyką. W tym opisie skupimy się na tym pierwszym wariancie czyli Majesty.

Celem projektu było stworzenie dużych kolumn o niezwykłym potencjale brzmieniowym. Priorytetem stały się nie tylko jakość dźwięku, lecz również jego skala i zdolność do operowania na szerokiej dynamice. Wymagało to zastosowania najlepszych dostępnych przetworników, charakteryzujących się niskimi zniekształceniami i wybitnymi parametrami.

Wybór padł na firmę Purifi, znaną z bezkompromisowego podejścia do konstrukcji swoich produktów. Ich przetworniki wyróżniają się rekordowo niskimi poziomami zniekształceń THD i IMD oraz doskonałymi walorami brzmieniowymi. W sekcji basowej Majesty zastosowano trzy 6,5-calowe przetworniki Purifi PTT 6.5X07-NAA z aluminiowymi membranami, które zapewniają rozszerzone możliwości odtwarzania niskich tonów. Całość wspiera sześć dedykowanych membran biernych, umieszczonych po bokach obudowy.

Za średnie tony odpowiada przetwornik Purifi PTT 6.5M-04 NLA, specjalnie zaprojektowany do tego zakresu pasma. Jest to przetwornik OEM ogólnie niedostępny dla standardowych klientów, jedynie firmy produkujące kolumny głośnikowe mogą go nabyć. Wariant NLA różni się od swojego pierwowzoru NFA tym, że papierową membranę powleczono dodatkową warstwą polipropylenu. Zmienia to nieznacznie parametry przetwornika, nadaje ciekawy antracytowy kolor membrany i co ważne zapewnia ochronę przed UV, dzięki czemu mamy gwarantowany niezmienny wygląd z biegiem lat. W toku sesji odsłuchowych dało się też usłyszeć pewne zmiany brzmieniowe w stosunku do wariantów papierowych które są najprawdopodobniej zasługą powłoki polipropylenowej. Brzmienie jest delikatnie bardziej wygładzone, łagodniejsze, bardziej pastelowe. Różnica jest minimalna ale zauważalna.
W zakresie wysokich tonów wykorzystaliśmy sprawdzony głośnik berylowy BlieSMa T34B, znany z wielu innych naszych projektów. Jednak w tym wydaniu otrzymał on falowód wykonany z litego bloku aluminium, który na koniec poddany został procesowi anodowania. Falowód jest elementem diametralnie zmieniającym parametry przetwornika wysokotonowego i wnoszącym wiele pozytywnych cech. Po pierwsze zmienia on przestrzenną charakterystykę promieniowania. Zdecydowanie poprawia wskaźnik kierunkowości, wypłasza i wyrównuje w sensie odchyłek od linii aproksymującej. W praktyce taki zakres wysokotonowy brzmi równiej, bardziej spójnie i gładko. Falowód wydatnie zwiększa efektywność w dolnym zakresie pasma dzięki czemu daje to możliwość obniżenia podziału pasma i lepszej integracji z pasmem średnich częstotliwości oraz zmniejsza poziom zniekształceń. Ostatnią wyjątkowo cenną cechą falowodu jest zminimalizowanie dyfrakcyjnych artefaktów od obudowy co jest szczególnie cenne przy obudowach mających mieć z założenia prosty kształt.

Forma obudowy Majesty łączy prostotę z elegancją. Obudowy są umiarkowanie duże, sprawiają wrażenie solidnych i dostojnych ale również dość zwartych w sobie. W odróżnieniu od wersji Black, tu zastosowaliśmy mocne ścięcia wzdłuż krawędzi obudowy co dało kolumnom bardziej wyrazistego i nieco surowszego wyglądu.
W tylnej części obudowy, po obu bokach, umieszczono po trzy membrany bierne. Rozwiązanie to nie tylko było optymalne konstrukcyjnie, ale również harmonijnie współgra z estetyką. 
Całości dopełniają malowane na czarno podstawy z nóżkami wykonanymi według nowego wzoru. Nóżki w spodniej części mają ukryte wkładki wibroizolacyjne. Podstawy są jednocześnie zamknięciem wydzielonej 10-litrowej komory zwrotnicy która to została wykonana z wysokiej klasy komponentów Mundorf i Jantzen Audio. Okablowanie z przewodów solid-core pochodzi od firmy Neotech. Sygnał doprowadzają zaciski WBT.

Słuchanie Majesty to ciekawe doświadczenie bo te kolumny serwują niesamowitą mieszankę wrażeń. Mamy mocarny fundament basowy, dający o sobie znać nawet przy bardzo niskich poziomach dźwięku. Bez problemu radzący sobie z najniższymi rejestrami a jednocześnie bardzo dobrze zdefiniowany i swobodny. Płynnie przechodzi on w absolutnie gładką średnice o takim satynowym charakterze. Ma się wrażenie pewnej powściągliwości i uspokojenia. Wydaje się, że ten w nieco wyrachowany sposób dostarcza słuchaczowi niezbędną ilość informacji pozostawiając go na granicy lekkiego niedosytu, z taką myślą, że chciałoby się więcej ale czy na pewno ? Jednakże rzut okiem na wyniki pomiarów nie pozostawia złudzeń, zakres średnicy prowadzony jest w sposób referencyjny i nie ma mowy o jakimkolwiek celowym wycofaniu tego zakresu.
No i na koniec creme de la creme czyli sekcja wysokotonowa. Obecność falowodu zupełnie zmieniła obraz tego przetwornika, który znamy przecież jak własną kieszeń. Dźwięk zyskał niezwykła klarowność oraz separację. Jest jakby bardziej bezpośredni ale jednocześnie tworzy kapitalnie przestrzenną aurę. Wysokie tony są też absolutnie gładko zespolone zresztą pasma tak, że nie wiadomo kiedy kończy się jedno a zaczyna drugie pasmo.
Jedno jest pewne, słuchanie tych kolumn to czysta przyjemność a o to przecież w tym wszystkim chodzi :-).

Poproś o wycenę.

Dane techniczne:

Układ 3 drożny
Przetwornik wysokotonowy BlieSMa T34B + falowód
Przetwornik nisko-średniotnowy Purifi PTT6.5M04-NLA-02
Przetworniki niskotonowe 3szt Purifi PTT6.5X08-NAA-07 
Typ obudowy Z membraną bierną (6szt)
Czułość (2,8V/1m) 89dB
Pasmo przenoszenia (-3dB) 33Hz-25kHz
Spadek -6dB 28Hz
Moc znamionowa 300W
Impedancja
Wymiary (bez podstaw) 120x42x24 cm
Masa 60 kg / szt

Powrót